Plannen, dierentuin en andere dingen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Vincent Wijnands - WaarBenJij.nu Plannen, dierentuin en andere dingen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Vincent Wijnands - WaarBenJij.nu

Plannen, dierentuin en andere dingen

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Vincent

17 Juli 2014 | Thailand, Chiang Mai

De plannen zijn wat gewijzigd! Hahaha, zoals wel vaker op onze reizen en nu dus ook met de kids :-)
De olifantensafari die wij wilden (1 olifant voor papa en Maikel en 1 olifant voor mama en Nina voor de hele dag) was tot zaterdag volgeboekt. Eigenlijk wilden we zaterdag weg uit Chiang Mai maar dat wordt nu dus zondag. Zaterdag hebben we dan de olifantensafari en gisteren zijn we naar de dierentuin geweest. Daarover zo meer, eerst de verdere plannen voor zover we die nu hebben. Zondag willen we, zoals gezegd, door reizen en wel naar sukhothai. Dit is een plaatsje met heel veel oude buddhistische ruïnes waar je heel leuk met de fiets doorheen schijnt te kunnen rijden omdat dit grotendeels autovrij is gemaakt. Zijn Jen en ik ook nog nooit geweest dus lijkt ons erg gaaf. Is een uur of 6 met de bus hiervandaan dus eens zien hoe dat gaat bevallen. Tot nu toe doen onze kids eigenlijk alles wat we van ze vragen (op reisgebied dan :-)) heel gemakkelijk dus we hebben er vertrouwen in. In sukhothai willen we dan tot woensdag blijven (2 dagen door de ruïnes fietsen lijkt ons wel genoeg). Omdat we de kinderen niet nog een keer zo snel heel lang in de bus willen laten zitten (dit plaatsje ligt minimaal 10 uur van de dichtstbijzijnde andere plek waar we heen willen) zitten we eraan te denken van sukhothai naar Bangkok te vliegen. Vanaf het vliegveld van Bangkok gaat er een directe bus naar Hua Hin (3-4 uur) waar we dan tot het einde van de vakantie willen blijven. Hua Hin is een badplaats op een paar uur van Bangkok waar ook nog genoeg te doen valt. We denken dat het voor de kinderen (en voor ons) wel lekker is om bij het strand te eindigen. Dit houdt dus in dat we nog 2 echte reisdagen hebben voor het einde van de vakantie.
Maar zover is het nog niet! Gisteren zijn we naar de dierentuin geweest en wat een belevenis was dat zeg! Extra gaaf omdat ik daar met Jen samen nooit naar toe zou zijn gegaan maar nu je de kids hebt doe je dat wel. We hadden via ons guesthouse een taxi geregeld en die pikte ons om 9 uur op. Nu kwamen we er 's ochtends achter dat Maikel flink ontstoken ogen had van al het zwemmen en dus eerst even langs de apotheek gereden. Daar druppeltjes gehaald en die werken (nu een dag later) gelukkig al goed. Hij vind het wel verschrikkelijk om ze in te krijgen maar goed.......
Bij de dierentuin kon je allerlei extra's tegen betaling bijboeken en van te voren besloten een pakket te nemen met de pandaberen, aquarium en monorail en open bus. De monorail en bus leek ons wat overdreven maar het zat bij het pakket in dus toch maar gedaan. Bij de dierentuin aangekomen gaat het echt op zijn Thais. Oh???? Jullie hebben een pakket?????? Ehhhhh, wait five minuts! Dan zie je vervolgens een vrouwtje het park in rennen om daar de kaartjes te gaan halen. Wat bleek, normaal gesproken koop je de extra's in het park. Maar omdat wij dit al van te voren gedaan hadden, was even geen rekening mee gehouden :-)
Na een minuut of 10 kunnen we dan toch eindelijk het park in. En hoe geweldig is dat! Het park ligt op een heuvel boven Chiang Mai in een oerwoud achtige omgeving. De sfeer is hierdoor al gelijk helemaal goed. Als we het park inlopen zien we dat je er ook met de auto in mag en snappen we ook gelijk waarom er een monorail en busjes zijn. Vanaf de entree naar het eind van het park is namelijk meer dan 3 km! En dat over heuvelachtig terrein! Maar vol goede moed wel lopend begonnen en eerst langs de Afrikaanse dieren. Wat gelijk opvalt is dat je veel dichter bij kunt komen dan in een Nederlandse dierentuin. Dat in combinatie met de jungleomgeving maakt het toch wel erg cool. Al lopend gaan we richting de pandaberen (of zoals Jen het zegt: "de panda's het zijn geen beren!") en dat wordt het hoogtepunt van de dag. Je gaat een zwaar geairconditionde ruimte binnen en ziet in een gang allemaal foto's van de panda's. Vervolgens kom je bij de leefomgeving uit en daar zagen we er 2 hoog op een rots liggen. De kinderen vonden dit al vrij snel saai worden maar toch besloten even te blijven hangen. En dat wachten werd beloond. Na een paar minuten werd de pandabeer :-) ineens actief en gaf hij een soort privé show. Hij kwam recht voor onze neus op zijn kont zitten (3 meter afstand) en ging lekker wat bamboe eten. Vervolgens deed hij wat rek en strek oefeningen en ging zijn hele verblijf door. Uiteindelijk zijn we er ruim een half uur blijven hangen, hebben belachelijk veel foto's gemaakt en enorm genoten. Was nog eens extra leuk omdat we nagenoeg de enigen waren die er zaten. Errug cool!
Na de panda's doorgelopen naar het aquarium en ook dit was zeer de moeite waard. Met name de witte haaien (van 1 meter groot, maar we hebben Maikel maar in de waan gelaten :-)) spraken erg tot de verbeelding. Na ruim een uur bij de visjes verbleven te zijn weer doorgelopen en bij de koala's terecht gekomen. Hele leuke beestjes die we ook nog nooit eerder gezien hadden maar na de panda's en het aquarium kon het toch minder boeien. Het was ondertussen ook al middag en erg warm. Dus besloten om de open bus te nemen naar de volgende plek om daar te lunchen. Na de lunch nog allerlei vogels en apen gezien tot we om een uur of 2 bij een zeeleeuwenshow terecht kwamen. Ik heb geloof ik nog nooit zoiets bizars meegemaakt. Met ruim 35 graden zeeleeuwen door hoepeltjes zien springen. De hele show uiteraard volledig in het Thais maar de kids vonden het geweldig. Na de zeeleeuwenshow waren we allemaal redelijk moe en dus een stuk met de monorail (airco) over het park heen gegaan. Geweldige uitzichten vanuit de jungle over Chiang Mai. We kopen in een souvenirshop een panda voor Nina en een orka voor Maikel en besluiten naar de uitgang te gaan. Onderweg daar naartoe stuiten we op de mogelijkheid om giraffen eten te geven. Puur voor de toeristen natuurlijk maar wel besteed aan onze kinderen. Het levert weer een paar mooie plaatjes op.
Voor de reis terug delen we een songthaew met een Australisch stel die samen met hun dochter van 10 een aantal weken aan het reizen is. Hij is leraar en al vrij snel volgen er allerlei gesprekken waarbij ook de kinderen met handen en voeten mee doen. Dit vonden ze geweldig en daarmee hebben ze wat mij betref weer een van de gave dingen van het reizen meegekregen!
En nu dan vandaag. Vanmorgen nog wat tempels bezocht (Nina wilde Buddha weer zien) en daar vlak bij op een schoolplein naar een voetbalwedstrijd zitten kijken. Maikel wilde dolgraag meedoen maar daar waren de spelende kinderen toch net iets te oud voor. Onze kids vroegen zich wel af waarom iedereen dezelfde kleren aanhad (schooluniform) en hoe ze dan wisten wie bij wie was want ze lijken toch allemaal op elkaar? Tja..........
Na de lunch met Jen overlegd omdat die eigenlijk nog wel een kookcursus wilde doen. En aangezien we hier nu toch een dagje langer blijven hebben we daar ook de tijd voor. En terwijl ik dit schrijf ligt mijn dochter in het zwembad en zijn Maikel en Jen samen bezig met een kookcursus! Ben heel benieuwd hoe ze het vinden en wellicht dat Jen dus vanavond nog een update daarover schrijft. Voor nu ga ik Nina eens uit het zwembad halen en ons klaarmaken om te eten. Vanavond voor het eerst niet met zijn vieren omdat Maikel en Jen dat wat ze maken ook gaan eten.
Morgen nog een rustig dagje, overmorgen de olifanten en dan weer door! Het is hier te gek!

• 17 Juli 2014 - 14:34

Gonda:

Wat een heerlijk verhaal weer. zie het helemaal voor me. Vooral de gezichtjes van Nana en. Maikel helemaal tof

• 17 Juli 2014 - 17:31

Kriss:

Als je haar maar goed zit! En dat blijkt maar weer. Heerlijke belevenissen. Fijn dat jullie zo genieten, ook van panda's en pandaberen ;) Straks nog olifanten, spannend! xx