Kookcursus - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Vincent Wijnands - WaarBenJij.nu Kookcursus - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Vincent Wijnands - WaarBenJij.nu

Kookcursus

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Vincent

17 Juli 2014 | Thailand, Chiang Mai

Wat een geweldige ervaring! Koken met je zoon in Thailand, ik kan het iedereen aanraden!
Om half 5 werden we verwacht en natuurlijk prachtig op tijd aangekomen om in ieder geval een paar gezichten mee te krijgen van backpackers die zo'n klein mannetje echt niet zien zitten in hun groep :-)
Om te beginnen gaan we naar een plaatselijke markt waar we uitleg krijgen over de verschillende ingrediënten en dat je de currypasta's ook kant en klaar kunt kopen daar. vervolgens mogen we zelf even de markt over en Maikel vraagt wanneer we nu echt gaan koken. Nog even ananas wegwerken want meneer heeft honger en hij zou maar iets tekort komen vanavond.

In het begin konden we opgeven welk van de gerechten we graag wilden maken en samen hebben we gekozen voor: stir fried garnalen met kerrie poeder, spring roll (loempiaatjes), kip in kokosmelksoep en Penang curry met varkensvlees. Ieder gerecht werd in een andere keuken gemaakt en zo werd de groep nog een beetje verdeelt. We werden neergezet bij een snijplank en mes zoooooooo groot dat ik eerst om een kleiner mes heb gevraagd. Eerst uitleg over de snijtechniek en dan aan de slag. Lente-ui, selderij, knoflook en ui hoppa Maikel draait er zijn hand bijna niet voor om. Dan begint het koken. In een wok op hoog vuur en Maikel is onder de indruk. De lerares doet het voor en dan mogen wij. Ik houd Maikel natuurlijk veel te veel in de gaten waardoor mijn eten bijna verbrand. Ze houden Maikel goed in de gaten en dat is dus eigenlijk niet nodig. Hij heeft wel respect voor het vuur en zo onder de indruk dat het hem even teveel wordt. Als hij mag eten is hij alles alweer vergeten. Heerlijk vindt hij het. Ongeduldig als hij is wil hij ook meteen door............wachten blijft moeilijk. Dan wordt de soep gemaakt en Maikel is al helemaal opgenomen in de groep, al merk je dat dat hoge vuur hem niet lekker zit, als de soep gemaakt is mogen we deze naar tafel brengen en gaan we meteen door met de spring roll. Hier moeten we in een groep werken en Maikel is team captain! Duimen omhoog voor het goede werk! Dan het rollen van de loempia, best een lastig werkje. Wanneer Maikel hoort dat hij van mij niet mag frituren is hij even boos, helaas raak ik daarvan niet op andere gedachten en een van de meisjes die viskoekjes heeft gemaakt maakt hem weer blij door ze met hem te delen. De soep vindt hij geweldig en wil deze zeker nog eens eten! Ook de loempia gaat er goed in.
Het maken van de currypasta is helemaal zijn ding, de lerares is bang dat het allemaal te scherp voor hem zal zijn maar hij laat zich er niet vanaf brengen. Stampen alsof zijn leven ervan af hangt, roeren met de chili's erbij hij geniet! Dan maken we de curry en Maikel staat als een kok achter het fornuis. Wanneer we gegeten hebben is de koek helemaal op, meneer wil nu naar huis! Na iedereen gedag gezegd te hebben lopen we naar het hotel, Vincent wacht ons al op en Maikel vertelt honderd uit. Dan snel douchen en hup slapen, dat gaat zeker lukken vanavond, met ruim 35 graden achter een heet fornuis wordt je moe van:-) ik heb dubbel en dwars genoten van mijn mannetje vanavond, daar ga ik nog lang aan terug denken. Foto's volgen snel hoop ik

• 17 Juli 2014 - 17:23

Kriss:

Wij zouden hier aan de rode curry vanavond. Ik laat deze nu maar schieten en wacht wel tot een keer dat jullie het koken voor ons. Slaap lekker voor jullie en een dikke kus.

• 17 Juli 2014 - 19:12

Anja:

Wat een heerlijk verhaal weer!
    We kunnen ons enorm inleven, want zelf pizza's bakken bij een temperatuur van 28 graden is ook vermoeiend.
    Maar met m'n zoon inThailand koken gaat me natuurlijk noooooooit lukken :-)

• 17 Juli 2014 - 19:41

Gonda:

Wat een beleving zo,n chefkok naast je. Ik begrijpdat het een geweldige ervaring is. Geniet er maar van

• 17 Juli 2014 - 20:04

Cees:

Klinkt als qualitytime!M

• 17 Juli 2014 - 20:21

Marika:

Wow, wat leuk dat jullie dit samen konden doen. Gaaf om zo'n hobby met je kind te kunnen delen. En tof van die stoere Maikel om zich staande te houden tussen al die grote mensen!

• 18 Juli 2014 - 08:10

Janneke:

Wij zouden ons graag willen inschrijven voor een kookworkshop bij Maikel
    Daar kunnen wij nog een hoop van leren zie ik!

• 18 Juli 2014 - 20:59

Natascha:

zo, een uurtje uit moeten trekken voor al jullie reisverslagen (ben druk geweest ;-) ) maar wat een enorme vakantie hebben jullie zeg. Rijk aan ervaringen en belevenissen die je als gezin ook dichter bij elkaar brengt als ik het zo lees. Fantastisch dat jullie dit op deze manier doen. Geniet ontzettend van de olifantentoer en rust daarna lekker uit aan het strand van jullie intensieve vakantie.

Groetjes Natascha, Dennes en Maike

• 20 Juli 2014 - 19:43