Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Vincent Wijnands - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Vincent Wijnands - WaarBenJij.nu

Hanoi

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Vincent

24 Augustus 2017 | Vietnam, Hanoi

En daar zitten we dan....klein kwartiertje vertraging, maar toe kwam de trein toch echt. We hijsen ons naar binnen en zoeken onze bedden. We hebben een eigen kamertje met 2 stapel bedden, een zogenoemde soft sleeper. Maikel en Nina willen beide boven liggen (gelukkig).
Het voordeel van een soft sleeper is dat je met 4 personen in een afsluitbare kamer ligt. We hebben als gezin dus echt ons eigen privé domein. Heerlijk! Laat je overigens niet van de wijs brengen door de term "soft". Het is weliswaar iets zachter dan een houten plank (er ligt namelijk een plastic matrasje van 5 cm op die houten plank) maar veel scheelt het niet.

Nu is het al bijna 22 uur dus die twee moeten echt hun nestje opzoeken. Plassen, verhaaltje en hup het bed in. Nu is het slapen in de trein natuurlijk reuze spannend, dus de slaap laat nog even op zich wachten maar ze liggen erin (vijf over half elf). Wij doen nog een drankje en dan gaan wij ook proberen in het ritme van de trein weg te dommelen!

Maikel vind het allemaal erg spannend en blijft wakker tot wij ook gaan slapen. Nina is echt uitgeput van alle spanning en valt in een diepe slaap. Maikel is 's nachts nog een aantal maal wakker. Slokje water, even plassen, blijft toch spannend. Omdat we afgesproken hebben dat ze niet zelf uit bed gaan en door de trein gaan lopen wordt ook ik (Vincent) iedere keer wakker. Om half 6, het begint dan al licht te worden, moet hij weer plassen en slapen lukt nu echt niet meer. Beide dames liggen gelukkig nog wel in diepe slaap. Maikel gaat een boekje lezen (hij is al heel ver in Harry Potter order van de Fenix) en ik schiet wat foto's van de opkomende zon en het nog slapende deel van het gezin. Het is een kort brak nachtje geweest maar wat een ervaring weer!
Rond half 8 worden dan ook Jen en Nina wakker en besluiten we ons ontbijt te nemen. Terwijl langs ons raam de rijstvelden met waterbuffels voorbij schuiven doen we ons te goed aan cornflakes met melk. Alleen de koffie missen we :-) De kinderen vinden deze manier van reizen met de trein echt te gek zeggen ze, wij kunnen het alleen maar beamen. Na het ontbijt hebben we nog een uur of 4 tot we Hanoi bereiken en die doden we met boekjes lezen, spelletjes spelen, naar buiten kijken en foto's maken. Om 11.55, precies volgens schema, arriveren we dan in Hanoi.
Hier is het weer erg warm en we slepen ons met onze backpacks uit het station. Hier worden we door een man aangesproken die ons een taxi met meter aanbiedt. Op de een of andere manier voelt het direct al niet goed en als we richting zijn auto lopen zien we ook waarom. Er staat wel taxi op maar dit zijn niet de taxi's die we hier normaal kennen. Omdat we in de lonely planet ook al hadden gelezen over de taxi maffia van Hanoi besloten het niet te doen. De kindjes begrepen er nix van en ook de man bleef maar achter Jen aanlopen. Bloed irritant!
Vlakbij vonden we toen een taxi met meter die we wel kenden maar deze man durfde ons duidelijk niet mee te nemen. Werd mij al snel duidelijk waarom want het irritante mannetje stond er ook nog steeds bij. Uiteindelijk heb ik die redelijk demonstratief weg gestuurd en toen hij echt weg was wilde de echte taxi chauffeur ons ineens wel meenemen. Bij instappen in de auto zei hij ook gelijk "Maffia" dus dat was wel duidelijk.
Met een kleine 10 minuten arriveerden we toen bij ons hotel en dat is het niet helemaal en toch ook weer wel. Laat me het uitleggen :-)
We hebben een kamer op de 5de verdieping en de trappen er naar toe zijn qua treden allemaal ongelijk. Zo stap je de ene keer 10 cm omhoog en de volgende trede 40. Onze kamer is een donker hol waar nauwelijks daglicht binnen komt en de airco werkt niet echt lekker zodat het een beetje benauwd en bedompt aanvoelt. De kids hebben hier echter geen enkele last van en vinden het een prima kamer :-) helaas mist ook het beloofde balkon zodat wij genoodzaakt zijn bij de kids op de kamer te zitten als die gaan slapen. Nu is het maar voor 2 nachten dus we overleven het wel.
Tot zover het mindere gedeelte. Wat we dan weer wel helemaal te gek vinden is dat dit hotel gerund wordt door een gezin wat geen Engels spreekt! Als we een vraag hebben wordt Google translate erbij gepakt :-) vanmorgen bij het ontbijt zaten we in een soort huiskamer met allemaal familiefoto's en de moeder van het gezin verzorgde broodjes met ei en kaas, oploskoffie en thee. En alles met handgebaren en vriendelijke glimlachen, daar worden wij nou helemaal happy van :-)

Het is nu ondertussen woensdagavond en morgen vertrekken we hier alweer. We hebben namelijk niet stil gezeten de afgelopen 2 dagen en de rest van onze vakantie vol gepland! Dus hier komttie:
Morgen vertrekken we voor een 3 daagse trip naar Ba Be national park. Dit doen we met een privé Tour wat inhoudt dat we een eigen busje met chauffeur en gids hebben. Voelt zeg maar extreem decadent :-) in dit park verblijven we 2 dagen in een homestay in een huis op palen aan een rivier. Jeeeeee :-) bij deze trip wilden we eigenlijk een trekking doen met de kinderen maar met de temperaturen hier werd dat door de man van het boekingskantoor afgeraden. In plaats daarvan hebben we nu de hele dag een bootje met wederom privé chauffeur die ons de mooiste plekken van het park vanaf het water gaat laten zien. Morgenochtend worden we om 8 uur bij ons hotel opgepikt voor dit avontuur, zin in!
Als we dan terugkomen, zal zaterdagmiddag zijn, hebben we wederom 2 nachten in Hanoi, wel in een ander hotel dan nu :-) we zijn hier dan effectief 1 dag (zondag) en zullen dan op maandag doorreizen naar Cat Ba. Cat Ba is een eiland in Halong bay. Hier willen we ook heel graag nog wat boottochten doen maar dat wilden we niet georganiseerd met een tourgroep. Omdat we merken dat de drukte van de grote steden voor onze kids erg zwaar is (en daarmee voor ons ook) hebben we besloten 4 dagen op Cat Ba te blijven. Overigens gaan we daar heen met een hydrofoil wat opzich ook alweer een belevenis is.
Op donderdag keren we dan terug naar Hanoi en hier hebben we dan nog 2 dagen een super-de-luxe 4 sterren hotel met zwembad geboekt. Het kost een paar knaken maar dan sluiten we, hopelijk, ook echt ontspannen onze vakantie af.
Dit alles hebben we in de afgelopen dag sinds we met de trein aan zijn gekomen geregeld en dan hebben we ook nog tijd gevonden om naar de Water puppets te gaan. En dat was weer zo gaaf! De water Puppets is een traditioneel Vietnamees theater. Hierbij zit een "band" met allemaal traditionele instrumenten en een aantal zangeressen links van het podium. Het podium zelf bestaat uit een grote bak met water en hierin word dan een poppenvoorstelling gegeven. Achter een net staan mensen die de poppen door middel van stokken begeleiden door het water. Op de muziek komen zo allerlei taferelen langs. Van mensen die rijst verbouwen op het land, tot vissers en draken. Alles in het Vietnamees natuurlijk maar het plezier spat er wel vanaf en ook zonder de taal is het over het algemeen prima te volgen. De kids, en met name Nina, vinden het geweldig! Nu zijn wij zelf ook iedere keer dat we hier geweest zijn daar naar toe geweest en ook deze keer was weer geweldig. Echt te gek om dat met de kids te kunnen delen!
En nu is het ondertussen bijna 22 uur. De tassen zijn gepakt, de kindjes liggen te slapen. Morgen om 6.45 uur staat de wekker voor ons avontuur in Ba Be. Geen idee of ze daar WiFi hebben, we gaan nu echt weer meer back to basic, dus waarschijnlijk horen jullie ons over een paar dagen weer. Als we terug komen uit Ba Be begint onze laatste vakantieweek, bizar idee! Zal weer even wennen worden aan het normale leven, maar zo ver is het gelukkig nog niet! Ba Be here we come!!!!!!!!!!
En nu wil ik een update plaatsen, blijkt dat waar ben jij.nu er de hele dag uit ligt vanwege groot onderhoud aan de site?!? Kunnen ze dat niet om onze vakantie heen plannen :-)

• 24 Augustus 2017 - 07:05

Cees:

Mooie ervaringen achter de rug en mooie vooruitzichten voor de komende dagen. Verstandig om niet te gaan tracken, vooral voor de kinderen(hoewel voor jullie ook!) Ja wat vliegt de tijd om hè, nog even en je bent weer gewoon terug in ons(evengoed lekkere)kikkerlandje. Veel plezier nog! Dikke kus

• 24 Augustus 2017 - 07:53

Hennie:

jullie hebben nog een drukke tijd dus geniet er van

• 24 Augustus 2017 - 08:25

Gonda:

Dus weer een hele reis verder. Echt geweldig om het te doen lijkt
    Me . Geniet er nog verder van wij lezen het wel weer als je WiFi hebt. Groetjes

• 24 Augustus 2017 - 09:49

Kriss:

Goed te weten wat jullie happy maakt. Volgende keer oploskoffie in onze airco loze garage....feest :-)
    Geniet nog van al het moois wat jullie gaan meemaken.
    Dikke kus, Kriss

• 24 Augustus 2017 - 10:56

Janny:

Ja ik wilde nog een keer jullie reizen lezen en toen kreeg ik ook die melding..
    Maar t is gelukt en ik geniet weer met jullie mee.
    Veel plezier in het park, zal prachtig zijn! !
    Xx

• 24 Augustus 2017 - 14:07

Ellie:

Wat heerlijk om weer jullie verhaal te mogen lezen, voor wij zelf ook vertrekken over 1 uur

• 24 Augustus 2017 - 14:12

Zo raar als ik met de iPad een berichtje stuur, komt er steeds maar een stukje op te staan. Hierbij het volgende stukje via de PC.

• 24 Augustus 2017 - 14:14

Ellie:

Heerlijk dat je je dan toch ook een stukje luxe kan permitteren. Het reizen met kinders is toch anders dan samen en je wordt toch ook wat ouder als papa en mama. Jammer dat de trekking niet door gaat, maar er staan nog vele leuke dingen op het programma.
    Het volgende verslag lezen wij pas als we in Amerika zijn, maar dan zullen jullie ook vast al wat van ons te lezen hebben. Heel veel plezier, geniet met en van elkaar.. tot gauw dikke knuffel en kusjes.