Laatste update (denk ik :-)) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Vincent Wijnands - WaarBenJij.nu Laatste update (denk ik :-)) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Vincent Wijnands - WaarBenJij.nu

Laatste update (denk ik :-))

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Vincent

01 September 2017 | Vietnam, Hanoi

Hanoi, laatste dag
Vandaag onze laatste hele vakantiedag. Morgenavond om half 12 vliegen we naar huis. We hebben een hele lange nachtvlucht en hopen dat de kids goed kunnen slapen in het vliegtuig zodat we de jetlag snel weg kunnen werken.
Morgenmiddag om 13 uur moeten we uitchecken uit ons hotel. We mogen dan nog wel gebruik maken van het zwembad en ze hebben zelfs nog douches voor ons. Om kwart voor 7 worden we dan opgehaald met onze laatste privéauto die ons naar het vliegveld brengt. Dan nog een uur of 12 vliegen met een overstap in Frankfurt en dit avontuur zit er ook weer op. Ik moet nog even wat van me afschrijven en ik had jullie nog 1 update beloofd. Zoals beloofd dus nog een update met wat persoonlijke hoogtepunten van ons allen. Ondanks dat het vrijwel niet te doen is omdat we zoveel gaafs gedaan hebben toch geprobeerd voor ieder een persoonlijke top 3 samen te stellen. Het leuke daarvan is dat dit nog wel uiteenloopt en als je er dus zo samen over praat je heel veel "oh ja, dat was ook gaaf" reacties krijgt :-)
Bij ons allemaal op nummer 1, Ba Be. De rust, de schoonheid, de geweldige accommodatie op de rivier, de gave trips met de boot, de school, de waterval, de grotten, we hadden er allemaal nog veel langer kunnen blijven....
Daarna loopt het allemaal wel aardig uiteen en dat is dan toch wel weer heel leuk om te zien.
Maikel vind Hanoi helemaal geweldig en dan met name de grote tegenstellingen hier vind hij heel indrukwekkend. Zo hebben we hier een ijssalon ontdekt met echt heerlijke coupes. De prijzen zijn hier echter wel westers, 1 dollar voor een bolletje. Wat Maikel dan zo gaaf vind is dat zo'n hypermoderne zaak naast een restaurantje voor de lokale Vietnamezen zit, echt zo'n aftands ding met plastic stoeltjes. Hanoi zit vol met dit soort tegenstellingen. Van, bij gebrek aan een beter woord, "sloppenwijken" tot mega malls, van streetfood tot fine dining, van superluxe hotel tot hok, en alles op steenworp afstand van elkaar. Dat vind hij echt machtig interessant.
Een ander hoogtepunt voor hem is de slaaptrein. Dat vond hij, net als in Thailand weer helemaal geweldig. Een coupe voor jezelf en slapen terwijl de trein voortdenderd, het blijft iets magisch hebben.
Nina vond de waterpuppets in Hanoi helemaal te gek, iets wat ons niet verbaast want ook van ons is dit een favoriet. De voorstelling is echt alles wat je van Vietnam verwacht in 1 gegoten en echt een must see voor iedereen die hier ooit komt.
Een ander hoogtepunt voor haar was het restaurant van meneer Chu in Hue. Waarschijnlijk ook omdat ze in dit restaurant voor het eerst na een week of 2 voor haar gevoel echt lekker heeft gegeten en ook omdat ze er veel snoepjes kreeg en ze een schattig hondje hadden. De vele foto's van meneer Chu maakte ook diepe indruk op haar. Daarin zie je toch weer dat ze totaal andere interesses dan haar broer heeft, wat wij dan weer heel gaaf vinden om te zien.
Zowel ik als Jen vinden Hanoi erg gaaf. In tegenstelling tot Ho Chi Minh is deze stad sinds we hier 13 jaar geleden voor het laatst waren nauwelijks veranderd en is het een heerlijke mix van wat je er zelf maar van wil maken. Met name de oude stad met zijn kleine straatjes, restaurantjes, winkeltjes en gewoon Vietnamees leven zit echt in ons hart. Je kan hier ook zomaar een paar weken blijven :-) overigens delen onze kinderen die mening volkomen!
Een ander hoogtepunt voor Jen was de treinreis van Danang naar Hue. De reis langs de wolken en de zee. Hierbij had ik ook echt even een oh ja, dat was ook gaaf momentje maar ik had voor mezelf al wat anders gekozen.
Voor mij was het namelijk toch de Buddhistische tempel in Hue en dan met name het inkijkje bij het eten en de zegening. Heeft echt diepe indruk gemaakt.

En zo zijn we bij het einde van deze trip. Vandaag zijn we op souvenierjacht geweest voor de kinderen. Nina heeft een armband voor haar en Khadija (haar beste vriendin) gekocht en Maikel heeft vlaggen van Nederland, Thailand en Vietnam gekocht die zijn moeder thuis voor hem op zijn schooltas gaat maken. Verder hebben we nog even genoten van onze luxe kamer en hebben we vanavond de duurste avond van onze hele vakantie gehad. We zijn in een heel luxe restaurant wat uitkijkt over het meer in Hanoi wezen eten. Bijzondere hieraan is dat dit een barbecue restaurant was en dat ze het eten wat je besteld direct voor je aan tafel bereiden. Allerlei soorten vlees en vis op de meest heerlijke manieren gekruid zijn onze gehemeltes gepasseerd. Een geweldige afsluiting van een geweldige vakantie. Nu gaan we zo ons laatste slaapje in onze luxe bedden doen en dan komen we morgen weer op huis aan.
We hebben het echt geweldig gehad! Ik zou nog uren door kunnen schrijven over dit geweldige land. Over de hypermoderne maar bizar lege snelwegen omdat de gewone Vietnamees dit niet kan betalen. Over onze super-de-luxe hotelkamer met verduisteringsgordijnen maar 1 klein raam zonder gordijn en laat dat raam nu net gericht zijn op de zonsopkomst. Azië is en blijft Azië en is en blijft geweldig met al zijn tegenstellingen. Maar we moeten thuis ook nog wat te vertellen hebben natuurlijk dus daarom sluiten we bij deze af! Tot snel allemaal!

• 01 September 2017 - 17:16

Cees:

Een goede en veilige reis terug, tot zondag!

• 01 September 2017 - 17:26

Kriss:

Nog even genieten van al het bijzonders in Vietnam en dan op naar huis, waar het ook fijn is. Hele goede terugreis! Knuf voor jullie allemaal.

• 01 September 2017 - 21:19

Gonda:

Goede thuisreis

• 02 September 2017 - 01:36

Ellie:

Hallo lieve kinderen en kleinkids. Wat een geweldig verslag, als dit dan ook de laatste is.
    Wat leuk om te lezen wat ieder als hoogtepunt heeft ervaren, dit is echt heel verschillend.
    Jouw liefde voor dit land straalt van ieder woord af en zo te horen komen jullie of jullie kids er vast nog eens terug. Wat een geweldige afsluiting in dat restaurant van jullie reis.
    Wij wensen jullie een veilige thuiskomst en sterkte met gelijk weer in de tredmolen van alle dagen terecht te komen. Veel liefs opa en oma houdoe

• 03 September 2017 - 17:15

Janny: